Alustava tulkinta
Hylky on alustavasti ajoitettu dendrokronologisesti vuoteen 1780 ja puun alkuperäksi on tunnistettu Itämeren pohjoisrannikko. Tämä viittaa mahdolliseen yhteyteen Ruotsin laivaston ja Kustaa III sodan (1788–1790) kanssa, vaikka tulkinta onkin vielä vahvistamatta.
Alustava tulkinta hylyn uppoamisesta viittaa siihen, että se olisi upotettu tarkoituksella. Tähän viittaavat hylyn rungon sisältä löytyvät suurikokoiset kivet. On syytä epäillä, että kivet eivät olisi painolastina vaan, niitä olisi käytetty laivan upottamiseen. Tätä tulkintaa tukevat myös hylyn sijainti ja suuntautuminen. Hylky sijaitsee suojaisella alueella ja on suuntautunut kohti saarta, mikä viittaisi harkittuun sijoittamiseen. On mahdollista, että laiva on upotettu osana kesken jäänyttä rakennusprojektia. Tällöin upotettu laiva olisi voinut toimia aallonmurtajana ja luonut rannan ja karikon välille suojaisen alueen. Toinen mahdollinen tarkoitus laivan upottamiselle on voinut liittyä Susisaaren siltasuunnitelmiin.
Seuraavat tutkimukset keskittyivät selvittämään, milloin laiva kierrätettiin vedenalaiseksi rakenteeksi. Jos Saaristolaivasto oli mukana sen kierrättämisessä, takilahuutokauppojen asiakirjat voisivat antaa arvokasta tietoa. Ajoitustulosten myötä arkistohakuja rajattiin 1780-luvun jälkeiseen aikaan, keskittyen Helsingin huutokauppakamarin aineistoihin. Helsingin yliopiston merihistorian opiskelijat suorittivat nämä haut merihistorioitsija Mikko Huhtamiehen johdolla. Valitettavasti hylystä ei löytynyt kyseisestä arkistosta lisätietoa.
Toinen johtolanka löytyi kartasta, jossa oli merkitty alus nimeltä Victoria lähelle hylyn sijaintia Iso Mustasaaren etelärannalle, nykyisen viranomaislaiturin kohdalle. Apulaisprofessori Marcus Hjulhammar löysi vuoden 1795 sanomalehti-ilmoituksen proomun nimeltä Victoria huutokaupasta. Tämä proomu oli rakennettu Porissa (Björneborg), joka sijaitsee dendrokronologisten tulosten osoittamalla alueella. Ehkä laivaa ei onnistuttu myymään, ja se upotettiin. Jos Länsi-Mustan hylky olisi Victoria, se olisi ollut alle 15-vuotias myyntihetkellä, mikä on melko nuori proomulle, jotka tunnetaan pitkäikäisyydestään. Lisäksi Victoriaksi nimettyä laivaa ei löydy Saaristolaivaston alusten luettelosta.
Toinen mahdollinen vihje hylyn historiasta löytyy raporteista, jotka viittaavat siihen, että Ruotsin laivasto, joka antautui vuonna 1808, oli sijoitettu Satamalahteen venäläisellä kaudella. Tämä tieto on kuitenkin vahvistamaton ja peräisin yhdestä lähteestä (Aaltonen 1968). Jos tieto pitää paikkansa, hylky voisi olla yksi niistä 110 aluksesta, jotka luovutettiin venäläisille. Kokonsa puolesta se voisi olla Turunmaa luokan fregatti.